I Wien hade Beethoven nära kontakt med den kände koreografen Silvano Vigano, som företrädde en balettkonst där dramatik och uttryckskraft fick ersätta den tidens "banala piruetterande". Han förslog ett ämne som inte oväntat var helt i Beethovens smak. Det gällde den antika myten om titanen Prometheus som hämtade elden från Olympen, gudarnas boning, för att därmed besjäla människorna och lära dem de sköna konsterna.
Die Geschöpfe des Prometheus, Prometheus skapelser, uruppfördes på Burgtheater 1801 och blev Beethovens första stora offentliga framgång. Snart spelades den också på La Scala i Milano. Därefter försvann den från balettscenen men spelas ibland konsertant, då vanligtvis bara uvertyren. Men idag tar vår eminenta artistiska partner Jessica Cottis oss med genom balettens alla arton nummer som börjar med en stormscen där Prometheus förföljs av gudar, vredgade över att ha berövat dem elden. Den festliga slutdansen har ett tema som skulle bli mer känt i ett annat verk: Eroicasymfonin, vars final är en lång rad variationer på detta tema.
Särskilda platser för dig som sitter i rullstol, eller har svårt att gå i trappor, finns i alla våra scenrum. Dessa platser bokar du via vår biljettkassa.
Ytterkläder ska hängas in i garderob. Läs vad som gäller för väskrestriktioner under Vanliga frågor.
Plussa på lyxig lördag! I samband med Västerås Sinfoniettas lördagskonserter kan du avnjuta en 2-rätters lunch i vår vackra konserthusfoajé och delta i dryckes- eller matprovning med lokala producenter som jobbar med äkta mathantverk.