
Västerås Konserthus genomgick en omfattande uppfräschning av sin grafiska profil hösten 2024. Uppdaterad logotyp, nya typsnitt och nya profilfärger togs fram.
– Vi ville att varje visuellt element skulle berätta historien om vår passion för musik och kultur, och vårt engagemang för att vara en levande mötesplats för alla. Här har den interna arbetsgruppen tillsammans med en designbyrå tolkat och översatt verksamhetens vision och mål till ett grafiskt utseende som vi redan känner oss stolta över, säger Madelene Ulfberg, dåvarande marknads- och kommunikationschef på Västmanlandsmusiken.
Logotypen är inspirerad av den karaktäristiska ellipsformade konsertsalen och färgerna är utvalda för att ge Västerås Konserthus en stark igenkänning i digitala och tryckta kanaler.
Den nya grafiska profilen implementerades i verksamheten och på Västerås Konserthus webb. Förutom att de nya färgerna och typsnitten tillämpades online fick också konserthuset en mer framträdande roll i hemsidans struktur och menyuppbyggnad. Det konstruerades också specialsidor och evenemangssektioner för att tydliggöra paketlösningar med mat och upplevelser, som till exempel Lyxig Lördag, After Work och Soppkonserter.
Juryns bedömning av profilens styrkor är:
Sammantaget:
En tekniskt stark webbplats som lyckas väl med att anpassa språk och ton till vitt skilda publiker. En stark färgskala som sticker ut och gör avtryck. Likväl läsbart.
Om Västmanlandsmusiken / Västerås Konserthus
Västmanlandsmusiken jobbar för att alla, oavsett ålder och bostadsort, ska ha tillgång till ett rikt kulturliv. Därför bidrar Västmanlandsmusiken till att närmare 800 evenemang kan genomföras runt om i länet varje år. Organisationen har även i uppgift att förse Västerås Konserthus med närmare 200 evenemang per år, varav en del av dessa är konserter med egna husorkestern Västerås Sinfonietta. Västmanlandsmusiken är ett kommunalförbund. Verksamheten bedrivs på uppdrag av ägarna, Västerås stad (90 %) och Region Västmanland (10 %).
Om Publishingpriset
Publishingpriset är en årlig, jurybedömd pristävling som startade 1990 och belönar utmärkt kommunikation inom annonser, digitala publikationer, film, webb, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker på svenska eller engelska. Tävlingen är oberoende från branschorganisationer och finansieras helt via deltagaravgifter. Juryn består av aktiva kommunikatörer (fotografer, formgivare, journalister, UX-designers m.m.) som bedömer bidrag baserat på text, visuellt uttryck och teknisk utförande.
Presskontakt
Fina Holby
Marknads- och kommunikationschef
073-866 01 79
fina.holby@vastmanlandsmusiken.se