Stäng
Teatermaskinen, Riddarhyttan
Teatermaskinen, Riddarhyttan
Ett residens erbjuder dans- och cirkuskonstnären fördjupat arbete på annan plats än på hemmaplan. Det ger tid för reflektion och utveckling av det egna konstnärliga uttrycket. Något som gagnar konstformerna på ett nationellt och internationellt plan, genom att bidra till konstnärlig förnyelse.

Residensverksamhet möjliggör fördjupade möten med lokalsamhället, genom öppna repetitioner inför publik, workshops, dialog och researcharbete på plats.  En nyskapad föreställning kan visas. Residensverksamhet kan därmed vara ett publikarbete och en möjlig utveckling för arrangörer. De kan möjliggöra att konsten blir tillgänglig för fler att delta i, uppleva och få kunskap om.

Residensen kan förbereda framför allt nya koreografer, dansare och cirkuskonstnärer på mötet med varierade typer av publik, olika sorters scenrum och vitt skilda kontexter att verka i.

Västmanlandsmusiken vill genom residens:

  • vara en plattform för utveckling och förnyelse av dans och cirkus av nationell och internationell betydelse, och skapa en regional infrastruktur för detta.
  • verka för att dans och cirkus tar större plats i samhället.
  • arbeta för mötet mellan konst och publik, och därmed ett publikarbete långt innan färdig föreställning.

Västmanlandsmusiken arbetar sedan 2016 kontinuerligt med residens inom dans och nycirkus. 2018 påbörjades ett treårigt ­projekt med stöd av Kulturrådet för att kunna utveckla residensarbetet.

RESIDENSKONSTNÄRER 2019

Västmanlandsmusiken presenterar stolt fem starka residenskonstnärer – fyra hos Teatermaskinen i Riddarhyttan samt ett hos Cameleonterna i Sala.

Nycirkus: The Handstand Forest, Bedtime Sonata och för dans: DUNKA DUNKA [catsnbootsncatsnboots], OPIA och Skiftet.


| NYCIRKUS | The Handstand Forest

med Mikael Kristiansen, Imogen Huzel, Matthew Pasquest, Sunniva Byvard, Lisa Angberg och Isak Arvidsson.

6 cirkusartister

Residensplats: Teatermaskinen, Riddarhyttan

Det är mörkt, tyst, kallt och dimmigt. Solljuset börjar kika igenom bladen.  Grenarna dansar från sida till sida i den lätta vinden. Allt växer utan ljud, rötter långt bortom fantasin, alla kopplade till hjärtat av ekosystemet. Starkt står de ensamma – och tillsammans.

Vi skapar träd med våra kroppar som smälter samman för att ge ett nytt perspektiv på cirkuskonsten handstående och balans. Skogen fungerar som en naturlig metafor. Vi vill experimentera med det absurda i vår konstform och med hjälp av bild och rörelse, dra publiken till en värld där normala regler bokstavligen vänds upp och ner.

Föreställningar kombinerar ofta olika cirkusdiscipliner för att skapa kontrasterande dynamik som bygger en dramaturgi på scenen. Vi vill istället gå på djupet i en enskild disciplin. Alla i The Handstand Forest har medverkat till att utveckla den samtida cirkusscenen. Med hög teknisk och konstnärlig nivå kan artisterna nu skapa fritt inom projektet.

Cirkusen fokuserar oftast på styrkan hos män och flexibilitet hos kvinnor. Vi vill komma bort från den synen och visa hur lite det har med balans att göra. Vi kommer medvetet att förändra det typiska förhållandet mellan de som ”flyger” och de som ”tar emot”.

The Handstand Forest består av:

Mikael Kristiansen (NO) har turnerat med cirkusgrupperna The 7 fingers (Can) och

Cirkus Cirkör

Imogen Huzel (UK) skapade cirkusgruppen Fauna (Sv) och har även turnerat med Poivre Rose (Canada, Fr)

Matthew Pasquest (UK) skapade cirkusgruppen Fauna och turnerade med gruppen The 7 fingers

Sunniva Byvard (DK) skapade och turnerade med föreställningen Bosch Dreams, The 7 fingers och turnerade med Östgötateaterns Sango

Lisa Angberg (SE) har turnerat med flera av Cirkus Cirkörs föreställningar och med Cirk La Putyka (Tjeckien)

Isak Arvidsson (SE) har uppträtt med Australienska Circa och i flera av Cirkus Cirkörs projekt.


| NYCIRKUS | Bedtime Sonata

med Weibel Company: Alexander Weibel Weibel och Aino Ihanainen

Bedtime Sonata

Residensplats: Teatermaskinen, Riddarhyttan

Weibel Weibel Co. är ett Sverigebaserat cirkuskompani bildat av Alexander Weibel Weibel och Aino Ihanainen. Sen tre år turnerar de föreställningen Breaking Point i Europa. De vill nu skapa Bedtime Sonata.  Det är berättelsen om ett förhållande skildrat genom akrobatik, musik och shibari (en japansk repkonst). Det är en berättelse om acceptans och viljan att omfamna olikheter, ett möte mellan två mycket olika människor och världar, en dialog mellan musik och tystnad.

Det handlar om kontraster och om att inte passa in, om att inte känna sig bekväm men ändå lyckas få det att fungera tillsammans. Begränsningar blir möjligheter. Ett rep som begränsar dina lemmar kan göra att du hittar nya sätt att röra dig på. Musikinstrument slits itu och sätts ihop till nya tysta föremål. Knivar och vassa föremål flyger över scenen, filtar blir monster och i mitten av allt finns en säng som hänger i luften. Konstnärliga cirkusfärdigheter på hög nivå möter musik. Performance möter shibari. Slak lina, handstående, parakrobatik, enhjuling, knivkastning och okonventionella balanstekniker kommer att kombineras med levande musik och objektmanipulation.

Om Alexander Weibel Weibel och Aino Ihanainen

Alexander Weibel Weibel är en spansk-amerikansk cirkusartist och musiker. Med cirkusutbildningar från Madrid, Moskva och Stockholm samt ett flertal utmärkelser bakom sig, stannade han hos Cirkus Cirkör för Knitted Piece, Knitting Peace, Borders och opera/cirkusföreställningen Satyagraha. 2015 återvände han till DOCH för ett ettårigt forskningsarbete inom New Performing Practices.

Mer om Aleander Weibel på www.alexanderweibel.com

Aino Ihanainen är en finsk cirkus- och performanceartist. Efter cirkusskolan skapade hon föreställningen Knit, arbetade med Circo Aereo, Circus Xanti samt Cirkus Cirkör. Även hon i Knitted Piece, Knitting Peace och Satyagraha. 2015 anslöt Aino till Weibel Weibel Co för att skapa Breaking Point. Aino är specialiserad på handstående, parakrobatik och objektmanipulation. Hon arbetar även som scenograf och gör konstutställningar och installationer.


| DANS | DUNKA DUNKA [catsnbootsncatsnboots]

med koreograf Ellen Söderhult samt den dansande och sjungande kören: Daniel Iinatti, Iki Gonzales Magnusson, Emelie ”Empo” Enlund, Lisen Ellard and Sepideh Khodarahmi.

Residensplats: Teatermaskinen, Riddarhyttan

Ett utforskande av hur olika medier och uttryck kolliderar och smälter samman

Under residenset kommer vi att gå loss i ett format som delvis kamouflerar sig in i ett Dj-set, ett robust sångkluster och en långsamt smältande danskonsert. DUNKA DUNKA slänger sig ut i ett utprövande av hur olika uttryck kan understödja varandra och pressa fram friktioner mellan ljud och danser i en skog av kolliderande konsistenser, känslosvall och texturer.

I skapandet av DUNKA DUNKA deltar också en dansande och sjungande kör:

Ellen Söderhult – utbildad dansare och cirkusartist som tycker om dans och sång som kollektiva konstformer. Hennes senaste verk inkluderar den sportiga punkbaletten ”How to do things with Romance: en prolog” och ”Shane et al.” där hon arbetade med körer. https://ellensoderhult.wordpress.com/

Daniel Iinatti är DJ och konstnär, grundare av den digitala plattformen Country Music https://soundcloud.com/iinatti

Iki Gonzalez Magnusson började som breakdansare och har skapat organisationen Utopia som dedikerar sitt arbete åt inkludering av alla slag inom kulturlivet. Hon är verksam som koreograf, dansare, DJ och klubbfixare.

Emelie ”Empo” Enlund är scenkonstnär, dansare och koreograf. Hon blandar dansgenrer med sin bakgrund inom streetdansen. De senaste åren har gruppen JUCK varit en av hennes hemvister. https://www.empoenlund.com/about

Sepideh Khodarahmi är skådespelare och dansare. Med en bakgrund inom hiphop och urbana dansstilar blandar hon även in cirkusen och har koreograferat ett antal föreställningar.

Lisen Ellard, scenkonstnär och dansare. Hon fokuserar på olika tillstånd av långsamhet och närvaro tillsammans med publiken, tankar om en gemenskap. Hon har även arbetat med olika feminiteter som uttryck samt med ”egenmakt” eller ”empowerment”.


| DANS | OPIA

med koreograf Johanna Nuutinen, illusionist och bildkonstnär Kalle Nio, ljuddesigner Tuomas Norvio samt artisterna Jenna Broas och Justus Pienmunne.

Residensplats: Teatermaskinen, Riddarhyttan

Koreograf Johanna Nuutinens OPIA utforskar världen bakom blicken genom en virtuos dans och surrealistisk bildkonst – genom att dyka in i frågor som handlar om hur vi tittar och blir tittade på och hur vi skapar en mening utifrån det vi ser.

Johanna är utbildad i både klassik balett och flamenco, har tillhört Finnish National Ballet i många år och är nu medlem av Helsinki Dance Company samt i konstnärskollektivet Happy Bodies.

Förutom Johanna Nuutinen deltar bl.a. illusionist och bildkonstnär Kalle Nio, ljuddesigner Tuomas Norvio, samt artisterna Jenna Broas och Justus Pienmunne.

Under vistelsen hos Teatermaskinen kommer teamet att utveckla ljudlandskapet och det fysiska innehållet i föreställningen som har premiär i Helsingfors maj 2020.

Mer om Johanna Nuutinen på www.johannanuutinen.com
Mer om Kalle Nio på www.kallenio.com
Mer om Tuomas Norvio på www.tuomasnorvio.net
Mer om Jenna Broas på www.jennabroas.com
Mer om Justus Pienmunne på www.hkt.fi


| DANS | Skiftet

med koreograf Johanna Fröjd, dansare Ama Keiy och Mona Namér, samt DJ Soulstream.

Residensplats: Sala i samarbete med Teaterföreningen Cameleonterna.

Produktion ”Skiftet”

Koreograf Johanna Fröjd är dansare, pedagog och koreograf inom stilarna hiphop och house samt är medlem i danskollektivet De La Vibe. Hon har studerat dans men har också en kandidat i demokrati och mänskliga rättigheter på Teologiska högskolan i Stockholm.
Hon arbetar som lärare på bl.a. Åsa Folkhögskola samt Dans och Cirkus högskolan. Johanna deltar i internationella projekt; framträdanden, workshops, battles och paneler.

Dansare Ama Keiy, är uppvuxen i Finland där hon dansade vogueing, gick sen Åsa folkhögskola och studerar nu modern och nutida dans på Dans och- Cirkushögskolan. Hon är aktiv inom battlescenen i housedans.

Mona Namér är dansare och koreograf från Göteborg och medlem i danskompaniet Twisted Feet DC. Med utbildning på Broadway Dance Center i New York har hon senare bott och jobbat i Paris, London och Johannesburg. Bland Monas meriter finns samarbeten med Little Dragon, Branko och Aurelia Dey. Hon har koreograferat och dansat på AFROPUNK Brooklyn, Kampnagel Live Art Festival Hamburg och Way Out West, samt medverkat i 5 Degrees på Stora Teatern, Wallstreet på Göteborgsoperan och Kungarnas Gård på Folkteatern.

Inom housedans-traditionen finns det två aspekter som Johanna utforskar; formen – den ”universella” house-danskulturen från New York som har sin kontext i battles – och det formlösa som handlar om rörelsemönster i relation till sinnesstämningar, psykiska och fysiska energier som housemusik genererar.

Under residenset kommer vi att utforska housedans-traditionen som rit. Föreställningen kommer att behandla ett skifte, en förnyelse och transformering. Liksom det skifte som individen och kollektivet kan uppleva genom rytmiskt deltagande och lek. Genom att benämna house som en rit belyses dess kollektiva vikt i dagens individualistiska samhälle. Den dominanta pulsen i housemusik i relation till människor, musik, kultur, materia, natur, ande, kropp och själ under föreställningen som får namnet Skiftet. Musiken skapas av Dj Soulstream.

Mer info om Viktor Fröjd på www.viktorfrojd.com

Vi använder cookies för att anpassa din upplevelse på våra sajter. Läs mer om cookies här.

Jag samtycker till cookies