Västmanlandsmusiken har påbörjat en förändringsresa för att möta både den trogna publikens och den nya publikgenerationens önskemål. Nu tas ett synbart steg framåt – en ny grafisk profil för Västerås Konserthus.
Efter sju år med den tidigare logotypen lanserar Västerås Konserthus nu en helt ny grafisk profil. Ett resultat av verksamhetens ambition att tillföra ny energi i verksamheten och förbli en plats där publiken får uppleva nyskapande scenkonst och en vibrerande verksamhet i visionen att inte lämna någon oberörd.
Den tidigare logotypen har tjänat verksamheten väl, men efter ett omfattande internt arbete där alla medarbetare deltog i workshops för att forma en varumärkesplattform, blev behovet av en ny grafisk profil tydligt – en profil som representerar verksamhetens unika identitet och pågående utveckling.
– Vi ville att varje visuellt element skulle berätta historien om vår passion för musik och kultur, och vårt engagemang för att vara en levande mötesplats för alla. Här har den interna arbetsgruppen tillsammans med en designbyrå tolkat och översatt verksamhetens vision och mål till ett grafiskt utseende som vi redan känner oss stolta över, säger Madelene Ulfberg, marknads- och kommunikationschef på Västmanlandsmusiken.
Den nya grafiska profilen inkluderar en uppdaterad logotyp, nya typsnitt och profilfärger. Logotypen är inspirerad av den karaktäristiska ellipsformade konsertsalen och symboliserar den ständiga rörelsen och pulsen som präglar Västerås Konserthus. Färgerna är utvalda för att ge Västerås Konserthus en stark igenkänning i digitala och tryckta kanaler. Det är viktigt att poängtera att den nya grafiska profilen gäller för Västerås Konserthus. Västmanlandsmusiken och Västerås Sinfonietta behåller, med några mindre justeringar, sina tidigare profilprogram i fråga om färg och typografival.
Med den nya grafiska profilen strävar Västerås Konserthus efter att stärka varumärket, nå en ny publik och attrahera fler samarbetspartners. Lanseringen har redan börjat ske stegvis från början av augusti. Den nya profilen träder fram med full kraft den 2 september 2024, både på Västerås Konserthus hemsida och i all annan kommunikation, såväl digital som tryckt.
– Vi hoppas att publiken kommer att uppskatta och känna den dynamik och det engagemang som denna nya identitet förmedlar. Med detta steg är vi redo att möta framtiden med förnyad energi och tydlighet, avslutar Madelene Ulfberg.
Om Västmanlandsmusiken / Västerås Konserthus
Västmanlandsmusiken jobbar för att alla, oavsett ålder och bostadsort, ska ha tillgång till ett rikt kulturliv. Därför bidrar Västmanlandsmusiken till att närmare 800 evenemang kan genomföras runt om i länet varje år. Organisationen har även i uppgift att förse Västerås Konserthus med närmare 200 evenemang per år, varav en del av dessa är konserter med egna husorkestern Västerås Sinfonietta. Västmanlandsmusiken är ett kommunalförbund. Verksamheten bedrivs på uppdrag av ägarna, Västerås stad (90 %) och Region Västmanland (10 %).
Presskontakt
Madelene Ulfberg
Marknads- och kommunikationschef
021-40 36 29, 0739-64 89 89
madelene.ulfberg@vastmanlandsmusiken.se