Säsongen inleds lågmält och ömsint men inte mindre verkningsfullt för det. Ett kort pianomotiv, diskret, liksom sökande, besvaras av stråkar i viskande nyans. Det är den magiska öppningen på Beethovens fjärde pianokonsert. Länge är den mer poetisk och innerlig än bravurmässig men finalrondot bjuder på en hel del pianistisk briljans och slutar glansfullt med pukor och trumpeter. Den här konserten har blivit ett av Beethovens mest älskade verk, en drömuppgift för alla pianister. Med Simon Crawford-Phillips vid tangenterna vet man att den är i tryggaste händer.
Haydn kan man lita på när det gäller symfonisk underhållning på högsta nivå. Symfoni nr 101 har fått namnet "Uret" för sin tickande mellansats. Få tonsättare tycks ha haft lika roligt som Haydn när de komponerade.
Brittiska Anna Clyne skrev Restless Oceans 2018, där vi får höra Sinfoniettans musiker i fotstamp och vokaliser. Clyne förklarar att hon ville skriva "ett trotsigt stycke som hyllar kvinnokraft". Det är tillägnat dirigenten Marin Alsop och hennes projekt som främjar kvinnliga dirigenter.
Särskilda platser för dig som sitter i rullstol, eller har svårt att gå i trappor, finns i alla våra scenrum. Dessa platser bokar du via vår biljettkassa.
Ytterkläder ska hängas in i garderob. Läs vad som gäller för väskrestriktioner under Vanliga frågor.
Välkommen att äta och dricka något gott i samband med ditt konsertbesök! Till evenemang med paus kan du förbeställa dryck och lättare förtäring direkt i vårt biljettsystem när du bokar din biljett. Vill du äta en lättare middag innan konsert kan du till de flesta evenemang boka bord via Konserthusbistrons egen bokningskalender. Bistron öppnar 1,5 timme innan konsert.