Stäng
Albert Schnelzer

Årets tonsättarprofil: Albert Schnelzer

Korvsockerkaka och klangkosmos

Albert Schnelzer är Västerås Sinfoniettas nye hustonsättare. Kompositörens färd går över gränslösa marker, klimat och klanger från droppformade pianotoner i Frozen Landscapes, via kalifornisk hetta i A Freak in Burbanktill ett febrigt förlopp i Stockholm under några livsfarliga augustinätter 1973.

En plats, ett skeende. Och en öppen, fri plats för människor blir för evigt ett begrepp i svenskarnas ordförråd: Norrmalmstorgsdramat.

Albert Schnelzer är ett år gammal när Clark Olofsson et consortes barrikaderar sig på Kreditbanken den 23-28 augusti 1973. Över 40 år senare handlar Alberts första opera om Norrmalmstorgsdramat. Årsskiftet 2017-2018 lämnar han ifrån sig det 1 000 sidor långa partituret med Patrik Sörlings libretto. Sommaren 2018 har operan premiär i Vattnäs Konsertlada.

Efter det kassaskåpstunga partituret har Albert Schnelzer haft fler deadlines:
– Vanligen jobbar jag inte med flera verk parallellt. Varje gång börjar jag på nytt papper, säger han.

Nya infallsvinklar
Albert Schnelzer färdväg går från Karlstad (uppväxten) via Malmö (Musikhögskolan 1994-2000), London (Royal College of Music) och till Stockholm (där han verkar idag).

År 1998 vinner han kompositionstävlingen Morgondagens tonsättaremed orkesterverket Erupto, uruppfört av Helsingborgs symfoniorkester. Under de senaste 20 åren har denne tonsättare för morgondagen etablerat sig som en av Sveriges främsta kompositörer, med verk för symfoniorkester, kammarensembler och solister.
– Under de första åren var jag sprängfull av idéer, säger Albert. Då var problemet snarare att sålla. Det blir lätt ”korvsockerkaka”, att man blandar ner allt gott i samma bunke.

Många av idéerna har han testat i tidigare verk. Numera har han annan taktik:
– Jag vill hitta nya infallsvinklar och att skapa något sammanhållande så verket hänger ihop.

Influenser med sväng
Oavsett influenserna – rock, jazz, pop, folkmusik – söker han efter sväng, till exempel hos Pink Floyd, eller hos Liszt eller Iron Maiden som i pianosviten Dance with the Devil(2000.)
– Jag söker det rytmiska och dansanta för att det ska vara sväng i den nutida musiken!

Med tiden har en ett eget schnelzerskt klangkosmos utkristalliserat sig:
– Tidigare var jag mer av en kameleont i kompositionerna, säger Albert. Nu har snarare stilelementen hittat mig; jag använder de verktyg som står till mitt förfogande.

”Hur kan jag veta vad kungen gillar?”
Trots erfarenheten efter 18 år som heltidskompositör kommer ibland en förfrågan som får kompositören att titta en extra gång i verktygslådan:
– Vattensångerskrevs som present till kungens 70-årsdag för två år sedan. Jag fick en förfrågan från Kungl. Musikaliska Akademien men tackade först nej, jag var fullbokad.
– Verket var en present, som att ge bort en tröja eller choklad. Jag tänkte: ”hur kan jag veta vad kungen gillar?” Efter en promenad vid Slottet fann jag temat: vatten. Vattnet som omger Stockholm, det vi alla har tillgång till. Och kungafamiljen var nöjd efteråt.

Året med Sinfoniettan
Kompositörens väg ringlar sig framåt över nya marker, nya melodier. Efter den majestätiska musiken står Albert Schnelzer redo att möta Västerås Sinfoniettan som dess nye hustonsättare.
–­ Bland annat framför Sinfoniettan A Freak in Burbank(2007) och ytterligare två verk under våren 2019: Emperor Akbar (2018) den 21 februari, en ny version för kammarorkester beställd av Sinfoniettan, och den 9 maj en liten oboekonsert, Magical Allusions (2015).

Någon nervositet känner han inte av i sin nya roll:
– Som kompositör finns en känsla inför varje nytt uppförande: ”håller det hela ihop hela vägen?” Jag är trygg med Sinfoniettan, vi har haft god kontakt under åren, säger Albert Schnelzer.

Text: Dan Linder

Vi använder cookies för att anpassa din upplevelse på våra sajter. Läs mer om cookies här.

Jag samtycker till cookies