Stäng

Årets tonsättarprofil: Mirjam Tally

Resenär i sydväst

Mirjam Tallys musik reser längs vindriktningen över havet där vädret inte vet om det blåser mot den baltiska kusten eller den svenska. Namnen på Tallys verk bär spår av årstid, väderlek och vyer: Vinterö, Fåglar och skugga och En strimma hav. Men den estniska kompositören hittar inga typiskt estniska influenser i sitt skapande:

– När det gäller landskap och kreativitet spelar miljön en stor roll, säger Mirjam. Risken med att bo på Gotland är att jag glömmer bort hur fint det är att leva nära havet och naturen. Men musiken saknar gränser, den är internationell.

Hon har bott på Gotland sedan 2006 – tack vare kärlek och karriär – och varit verksam vid Gotlands Tonsättarskola och Visby Internationella Tonsättarcentrum. Just nu jobbar Mirjam deltid inom administration på Guteskolan på Gotland.

 Michael Jackson och konstmusik

Sedan examen vid Estniska Musikakademien år 2000 har Mirjam Tally arbetat som kompositör. Hon fick sitt genombrott år 2007 med verket Turbulence för elgitarr och orkester, ett musikmöte mellan teknologi och organiska ljudelement; knakningar som från ett skeppsskrov. Under 2009–2010 var hon hustonsättare för Sveriges Radio P2. 

 Mirjam Tally har även arbetat med klassisk musik på andra sätt: som programledare i estnisk radio och som skribent.

– Jag lyssnade på Michael Jackson som tonåring. I Estland fanns inte så mycket tillgång på ny musik när jag växte upp, på grund av Sovjet och stängda gränser. I sena tonåren lyssnade jag mycket på 1900-talskompositörer som Steve Reich, György Ligeti och Arnold Schönberg, säger hon.

 Elektro möter folkmusik

Mirjam Tallys klanger och toner befinner sig i ett luftrum ovanför gränslinjerna. I duo-projektet Unejõgi (”drömfloden”) från 2016 sammansmälter hon och Meelika Hainsoo den estniska folkmusiken med elektronisk musik. Klangljuden och den väsande atmosfären ger intrycket av en vaggvisa sjungen vid kusten. Nordanvinden finner vägen in i träblåset, surrar som humlor. Strängar som sträckta förtöjningslinor.  Lika rofyllt svävande och lekande är Tallys svit Voyager part 1-6 (2016) som skickar välgörande, varma vindilar till lyssnaren. 

 ”Växlar mellan det fria och exakta”

Två verk av Mirjam Tally framförs redan i höst, uruppförandet av Lightfields och Lament, som tidigare framförts på NorrlandsOperan. Det sistnämnda verket ingick ursprungligen i projektet Beethoven and beyond där samtida kompositörer utgick från tonsättarens verk. Mirjam Tallys Lament har sin grund i Beethovens nionde symfoni.  Urpremiär på det nyskrivna verket för Sinfoniettan får vänta till maj 2018.

– Verket har ännu inget namn men blir cirka 15 minuter långt. Som kompositör är det alltid bra att ha god tid på sig, säger Mirjam Tally. Att skriva för Västerås Sinfonietta är en utmaning, menar hon:

– Det är utmanande att skriva ett orkesterverk. Kompositionen växlar mellan det fria och det exakta; jag använder vissa slumpmässiga moment under kontrollerande förhållanden. Dessutom ska jag framträda på keyboard, även det blir en rolig utmaning för mig som vanligtvis inte framträder själv, säger Mirjam Tally.

Text: Dan Linder