Stäng

FAKTA

Period:
Priskategori:
Kontaktperson: Hellen Smitterberg
Bokning: dans@vastmanlandsmusiken.se

Publik: För barn från 5 år & hela familjen
Längd: 45 minuter
Scenrum: 5 x 5 meter och 5 meter i takhöjd
Teknik: Gruppen tar med sig
Pris: 15 000:- för 1 föreställning, 25 000:- för 2 samma dag
Tillkommer: Ersättning 18.50:-/mil t.o.r. Stockholm
Dubbelrum i hotell vid behov

TVÅ en cirkusperformance

Om Louise och Henrik och föreställningen Två Henrik och Louise har spelat Cirkus Cirkörs storsäljare ”Wear it like a crown” 450 gånger världen över, samt turnerat med den egna produktionen ”Extreme Symbiosis” på festivaler och teatrar.

Som frilansande artistduo har de arbetat i såväl traditionella cirkuskompanier som den Ryska Stadscirkusen, men framför allt inom den samtida cirkusen. Idén är att skapa ett intimt cirkusperformance för barn och unga som får följa med in i en suggestiv värld där fysiska möten blir till livliga lekar, tyngdlagen prövas och tilliten utmanas, men också konsten att tillsammans skapa förutsättningar.

Titeln ”två” syftar på konsten att vara i ett samspel. ”Vi vill tro att det handlar om att våga vilja se varandra – för att skapa lust, vilja och engagemang. Så hur vågar man vilja se varandra? Jo, genom att lita på varandra. Vi har genom åren jobbat med tillit på olika sätt, inte minst genom 16 års samarbete som parakrobater, i flera föreställningar för barn.

Konstnär Lars Aggers målningar och teckningar av barndomsminnen har inspirerat oss. Vi vill att föreställningen blir en resa i tid och rum där samma typ av logik/icke logik som i barndomsminnen, existerar. En händelse kan sättas ihop med en doft, små saker kan minnas som stora, eller en stund kan vara en evighet.

Genom ett konstnärligt samarbete med bildkonstnär Lars Agger, designer Anna Bonnevier (Chefsdesigner Odd Molly, kostym Cirkus Cirkör) och musiker Stefan Johansson (Bl a Ensam och Esmeralda Dramaten) kommer vi att experimentera fram rekvisita, scenografi, kostym och musik så att den blir en integrerad del av den akrobatiska koreografin.

Vi ämnar att rucka på det konventionella scenrummet och låta publiken komma nära. Åskådarna får gärna sitta så nära att det känns fysiskt i kroppen när de bevittnar det som sker på scenen.”

Vi använder cookies för att anpassa din upplevelse på våra sajter. Läs mer om cookies här.

Jag samtycker till cookies