Trio Nastela består av Emmanuel Laville oboe, Sebastian Stevensson fagott och Asuka Nakamura piano. Med programmet Kontraster i tid och rum vill trion presentera både svensk och internationell musik, gammalt som nytt och manligt som kvinnligt. Trio med oboe, fagott och piano är ju en direkt systerensemble till standardpianotrion violin, cello och piano men märkligt nog finns det bara bråkdelen så mycket originalmusik. Trion presenterar originalmusik av Francaix samt transkriptioner av både kända och okända verk av Spohr, Hummel och Nelson.
Trio Nastela försöker skapa en intim stämning och presenterar konserten på ett avslappnat, personligt och kanske underhållande sätt!
Program: Kontraster i Tid och Rum
J. N. Hummel (1778-1837)
Adagio, Variationer och Rondo Op. 78
för oboe, fagott och piano
G. Bacewicz (1909-1969)
Sonatina för oboe och piano
- Allegretto
- Canon. Lento
- Allegro non troppo
Jean Francaix (1912-1997)
Trio för oboe, fagott och piano
- Adagio
- Scherzo
- Andante
- Finale
– PAUS –
D. Nelson (f. 1965)
Mechanical Toys (2006)
L. Spohr (1784-1859)
Adagio i F-dur op. 115
för fagott och piano
A. Previn (1929-1919)
Trio för oboe, fagott och piano
- Lively
- Slow
- Jaunty
Emmanuel Laville, oboe
När Sveriges Radios Symfoniorkester (SRSO) erbjöd Emmanuel en fast anställning år 2012, öppnades en helt ny värld till oboisten! År 2011 flyttade Emmanuel till Stockholm från Glasgow, där han arbetade som Principal Oboe för den Royal Scottish National Orchestra (RSNO) sedan 2008. Ursprungligen från sydvästra Frankrike, fransmannen har alltid flyttat sig norrut för att fortsätta utbilda sig. Först till Bordeaux, sen Paris, Emmanuel flyttade till Tyskland innan han fick sin första tillsvidareanställning med RSNO i Skottland. De senaste åren har Emmanuel ägnat tid åt den svenska musiken skrivit för sitt instrument, både genom att spela solo verk av svenska tonsättare såsom Andrea Tarrodi, Ingvar Lidholm, Daniel Börtz eller genom att beställa nya verk till Sven-David Sandström och Maria Lithell Flyg bland andra. Emmanuel är inte bara en stolt medlem av SRSO, utan han är också oboe-lärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Sebastian Stevensson, fagott
Sebastian Stevensson föddes 1987 i musikfamilj i Sigtuna och började spela klarinett innan han som 10-åring bytte till fagott. Sebastian började sina studier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2004 för Knut Sönstevold innan han 2008 flyttade till Mannheim i Tyskland för att fortsätta sina studier hos Ole Kristian Dahl.
Hösten 2009 flyttade Sebastian till Oslo där han arbetade på Norska Operan innan han ett år senare kom till Köpenhamn för ett vikariat som solofagottist i Danmarks Radio SymfoniOrkestret där han sedan 2012 har en fast plats. I Danmark arbetar Sebastian också som fagottlärare vid Det Danske Kongelige Musikkonservatorium och är verksam med kammarmusikgruppen DiamantEnsemblet i Det Kongelige Bibliotek. Under 2015 arbetade Sebastian som solofagottist i Münchner Philharmoniker under Valerij Gergiev. Som gästmusiker har han samarbetat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Kungliga Filharmonikerna, Philharmonia Orchestra London, Deutsches Sinfonieorchester Berlin, WDR Sinfonieorchester och Rotterdam Philharmonic. Sebastian har även lett mästarkurser för musikhögskolestudenter i Stockholm, Göteborg, Poznán, Höör, Århus, Sarteano och i Mannheim.
I januari 2016 vann Sebastian Kungliga Musikaliska Akademiens tävling Solistpriset för unga svenska instrumentalister och sångare. I finalen framförde Sebastian Carl Maria von Webers Fagottkonsert tillsammans med Sveriges Radio Symfoniorkester och dirigent Jaime Martin. Sommaren 2014 vann Sebastian den internationella fagottävlingen Gillet- Fox Bassoon Competition i New York och framförde J.N. Hummel fagottkonsert med Orchestra of Saint Luke’s med den tidigare fagottvirtuosen Milan Turkovic som dirigent. Han har också varit solist med Duisburger Philharmoniker, Orquestra Sinfônica de Minas Gerais of Sau Paolo, Göteborgs Symfoniker, Danmarks Radio Symfoniorkester, Västerås Sinfonietta, Musica Vitae, Orquesta Filharmónica de Bogotá, Stockholms Läns Blåsarsymfoniker, Arméns Musikkår och Det Kongelige Livgardens Musikkorps. Sebastian har också uruppfört fagottkonserter av Fredrik Högberg, Jonas Valfridsson och Andrea Tarrodi.
Asuka Nakamura, piano
Asuka Nakamura började spela piano vid tre års ålder i Nagoya, Japan. När hon var sex år gjorde hon sin debut och spelade kammarmusik tillsammans med medlemmar ur stadens filharmoniska orkester och redan vid nio års ålder gjorde hon solistdebut med Mozarts kända Pianokonsert nr 23. Asuka har vunnit både första och andra pris i den prestigefyllda pianotävlingen J.P. Fresh i Tokyo vilket bland annat innebar en konsert i Stockholms konserthus 1997. Hon studerade för Staffan Scheja på Kungl. Musikhögkolan i Stockholm med start 2002 och när hon avslutade sina studier belönades hon med jetongmedalj, något som bara tilldelas de allra bästa på avancerade påbyggnadsutbildningar. Asuka har framträtt, inte bara i Japan och Sverige, utan även i Manchester, Oxford och Budapest. Dessutom har hon hållit soloafton hos Beethovensällskapet i London och varit solist med Krakowsymfonikerna i Polen.
Sedan Asuka flyttade till Stockholm har hon erhållit stipendier från Frimurarlogen och från Kungl. Musikaliska akademien fyra år i rad. Hon har också deltagit som stipendiat i Holland Music Sessions och i Schleswig Holstein Music Festival i Tyskland. I Sverige har hon framträtt med pianokonserter av Grieg, Beethoven, Mozart och Messiaën och 2010 var hon solist med Västerås Sinfonietta i Mendelssohn Pianokonsert nr. 1. Asuka har haft tävlingsframgångar med priser i Ljunggrenska tävlingen i Göteborg och Blütner Piano Competition i Malmö och Nordic Piano Competition, Danmark. Hon har dessutom varit semifinalist i Rikskonserters Solistpriset hela två gånger. Under 2013 har Sveriges Radio gjort dokumentären Mozart har aldrig varit i Japan som är en fri konstnärlig inblick i Asukas resa från Japan och om hennes liv som pianist i Sverige idag. Radiodokumentären uppfördes också live integrerad i en konsert där Asukas pianospel varvades med bilder från Asukas liv och delar av radiomaterialet. Projektet uppfördes i Stockholm, Umeå, Göteborg och Malmö.
Särskilda platser för dig som sitter i rullstol, eller har svårt att gå i trappor, finns i alla våra scenrum. Dessa platser bokar du via vår biljettkassa.
Ytterkläder ska hängas in i garderob. Läs vad som gäller för väskrestriktioner under Vanliga frågor.
Välkommen att äta och dricka något gott i samband med ditt konsertbesök! Till evenemang med paus kan du förbeställa dryck och lättare förtäring direkt i vårt biljettsystem när du bokar din biljett. Vill du äta en lättare middag innan konsert kan du till de flesta evenemang boka bord via restaurangens egen bokningskalender. Restaurangen öppnar 1,5 timme innan konsert.